Kurs zrealizowany w ramach:

Projekt „Modernizacja kształcenia zawodowego w Powiecie Słubickim” współfinansowany przez
Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020
Nr umowy: RPLB.08.04.01-08-0023/16-00

Warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów
W ramach projektu przeprowadzane są warsztaty dla uczniów CKZiU.
Warsztaty składają się z czterech modułów:
    1. Skuteczne poszukiwanie pracy na współczesnym rynku pracy (8h)
Celem warsztatu jest przedstawienie uczestnikom zasad funkcjonowania rynku pracy i sposobów jego analizowania i zapoznanie uczestników ze sposobami i narzędziami poszukiwania pracy.
W trakcie uczestnicy zapoznali się z:
•ofertą zatrudnienia na rynku pracy,
•oczekiwaniami  pracodawców w zakresie kwalifikacji zawodowych i kompetencji społecznych,
•zasadami  wynagradzania,
•strategiami poszukiwania pracy,
•zasadami komunikowania się z pracodawcami,
•metodami tworzenia życiorysu zawodowego,
•metodami tworzenia listu motywacyjnego.
Treści szkolenia w sposób praktyczny odnosiły się do sposobów analizowania rynku pracy, ofert dla pracowników, aktywnego poszukiwania pracy.
Nabyte wiedza i umiejętności pozwolą uczniom lepiej przygotować się do wejścia na rynek pracy, aktywnego poszukiwania pracy, kontaktów z potencjalnymi pracodawcami.
Zajęcia miały charakter warsztatu z mini wykładem, wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, z pracą w grupach aktywizującą uczestników i dyskusją dla każdej grupy (uczniowie tworzyli własne CV i listy motywacyjne, podlegały one analizie eksperta, który udzielił informacji zwrotnej.
2.  Rozmowa kwalifikacyjna i autoprezentacja 8h
Celem warsztatu było zapoznanie uczestników z zasadami skutecznej komunikacji w trakcie poszukiwania pracy.
W trakcie uczestnicy zapoznali się z:
•cechami procesu komunikacji
•procesem komunikacji (cel, przekaz, komunikaty, kanały, zakłócenia)
•zasadami mówienia, słuchania, prezentowania
•autoprezentacją
•przebiegiem rozmowy kwalifikacyjnej
Treści szkolenia w sposób praktyczny odniosły  się do udziału w rozmowie kwalifikacyjnej przyszłego pracownika. Nabyte wiedza i umiejętności pozwolą uczniom lepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej i kontaktów z potencjalnymi pracodawcami.
Zajęcia mają charakter warsztatu z mini wykładem, wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, zakłada się pracę w grupach aktywizującą uczestników i dyskusję.
W trakcie uczniowie  uczestniczyli w symulacjach rozmowy kwalifikacyjnej. Dzięki temu mogli w praktyce sprawdzić nabyte umiejętności.
3. Jak skutecznie planować i zarządzać czasem? (4h)
Celem warsztatu było zapoznanie uczestników z zasadami planowania i zarządzania czasem.
W trakcie uczestnicy zapoznali się z:
•zasadami planowania,
•definiowaniem celów,
•ustalaniem priorytetów
•metodami zarządzaniem czasem
Treści szkolenia były  jednym z istotnych czynników funkcjonowania we współczesnym środowisku pracy. Nabyte wiedza i umiejętności pozwolą uczniom lepiej planować organizację własnego czasu.
4. Jak skutecznie planować ścieżkę edukacyjno-zawodową? (6h)
Celem warsztatu było zapoznanie uczestników z zasadami planowania własnych działań i podejmowania decyzji w zakresie wyboru.
W trakcie uczestnicy zapoznali się z:
•zasadami planowania,
•definiowaniem celów, ustalaniem priorytetów,
•procesem decyzyjnym,
•możliwościami podjęcia dalszej nauki,
•możliwościami podjęcia pracy.
Nabyte wiedza i umiejętności pozwolą uczniom lepiej planować własne ścieżki
rozwoju edukacyjnego i zawodowego oraz ułatwią podejmowanie kluczowych decyzji w tych obszarach.
Cały cykl zajęć miał charakter warsztatów z miniwykładami, wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, zakładał  pracę w grupach aktywizującą uczestników i dyskusję.
Realizacja rekomendowanych szkoleń pozwoliła lepiej przygotować się uczniom do wejścia na rynek pracy. Poznali  jego specyfikę, nauczyli się tworzyć podstawowe dokumenty pracownika poszukującego pracy. Zostali  przygotowani do autoprezentacji i rozmowy kwalifikacyjnej. Nauczyli się planować własną karierę. Poznali sposoby organizowania czasu.
Umiejętności te są podstawą skutecznego poszukiwania pracy, a także funkcjonowania w środowisku pracy.
Warsztaty są obowiązkowe dla uczniów biorących udział w różnego rodzaju formach szkoleniowych, praktykach/stażach.